Borås Museum
Stängt idag

Älskade Korg!

Utställningen Älskade korg vill väcka nyfikenhet kring hantverket, visa mångfalden av korgar i Sverige och berätta om vår rika korgtradition runtom i landet. Kan vi hålla det klassiska korghantverket vid liv? Vilken roll kan korgen ha i arbetet mot klimatförändringarna? Kan den fylla en ny funktion i vårt moderna samhälle?

Svampkorg, bärkorg, papperskorg, varukorg. Korgen som bärhjälp, transport och förvaring har en lång tradition i Sverige och korgmöbler har blivit en trend i våra inredningsbutiker. Även i webbutiker har korgen i digital form en given plats. Däremot finns det inte många korgmakare kvar i Sverige och kunskapen om hur man binder och flätar korgar försvinner bort.

I utställningen lyfts korgen utifrån perspektiv som hållbarhet, skapande och historia. Utställningen visar en mängd korgar, material och korgtekniker från olika delar av Sverige samt korgar från drygt trettio samtida korgslöjdare.

Utställningen Älskade korg kommer att visas på Borås museum 1 juni – 31 augusti 2024. Korgar med lokal anknytning från museets egen samling kommer att visas tillsammans med utställningen för att belysa korgtyper som är representativa för Sjuhäradsbygden.

Har du en korg du vill visa på Borås Museum i sommar?

I sommar visar vi utställningen Älskade korg! En utställning som väcker nyfikenhet kring hantverket, visar mångfalden av korgar i Sverige och berättar om vår rika korgtradition runtom i landet.

I samband med detta ställer vi ut ”Min älskade korg!” – utställningen där ni får berätta om er älskade korg.

Har du en korg du vill låna ut till oss i samband med utställningen?

Såhär funkar det:

* Berätta något om din korg exempelvis vad du fått den ifrån, vad du använder den till. Skriv max 5 rader.

* Skicka med en bild och mått på din korg.

* Ovanstående text och bild skickas till e-postadress borasmuseum@boras.se

* Museet gör därefter ett urval av de förslag på korgar som kommer in.

* Sista datum för ansökan: 23 april 2024.

Korgen kommer att ställas ut tillsammans med flera andra inlånade korgar från privatpersoner i en monter under perioden 1 juni – 31 augusti. Den kommer bli exponerad för solljus. Du hämtar din korg efter att utställningen är slut.

Älskade korg är en vandringsutställning som ingår i projektet Korgen lyfter och produceras av Sörmlands museum i samarbete med Östergötlands läns hembygdsförening och Skånes Hemslöjdsförbund.