Borås Museum
Stängt idag

Illustration av Ida Brogren

Julstök i Ramnaparken

Välkommen till Julstök i Ramnaparken den 9 december! En dag med roliga och juliga aktiviteter för hela familjen. Evenemanget är kostnadsfritt!

Programpunkter under dagen

Häst och vagn i parken kl 13.00 – 16.00 Hästen Nubbe är tillbaka i Ramnaparken i år igen för att ta med både barn och vuxna på en åktur. Begränsat antal platser till varje tur. Först till kvarn gäller!

Dans runt granen 12.30 & 15.00. Borås Hembygdsgille bjuder upp till dans runt granen i Ramnaparken.

Visningen ”Julen Förr” kl 12:30, 13.30 & 14.30. Museets etnolog Annika Åkesson berättar om julen förr i förläggargården Fällhult. Visningen är mellan 30-40 min. Begränsat antal platser, samling utanför Fällhult.

Konserter i Ramnakyrkan kl 12.30 – 15.00

12.30 - 13.00 ”I väntan på jul”: Kören Lights in West sjunger julens sånger med en gnutta folkmusik som de blandar med det traditionella.

13.30 - 14.00 "Folkmusik som värmer": Borås Spelmanslag bjuder in till konsert med värmande folkmusiktoner i vintermörkret.

15.00 - 16.00 ”Strålande jul”: Kören Unity sings delar med sig av några av deras julfavoriter för att komma i stämning till jul.

Öppet hela dagen 12-16

Café Gästis

Café Gästis serverar egengjord äppleglögg, fika med saffransbullar och pepparkakor, glass med julsmaker. Risgrynsgröt och smörgås med julskinka. Jullandgång med julmust och apelsinris till dessert förbokas på: 0702 54 03 47.

Redskapsboden

Barnens kreativa skaparverkstad. Fridas blomster dukar upp en buffé av torkade, närodlade blommor och växter tillsammans med kottar och snören som alla barn får gå loss på och skapa julpynt att ta med sig hem!

Ramnaparken

Elever från Kulturskolan sjunger i parken kl. 13-15. De blandar gamla lussesånger, christmas carols och sånglekar.

Ved på gammalt vis. Prova på tillsammans med Inge Pettersson. kl. 12-13:30 och 14-15:30

Smederna från Mark. Smederna Elliot, Frans och Oskar visar och berättar om hur traditionellt järnsmide går till. Här kan man själv få pröva på att smida för hand på gammalt vis.

Borås Museum

Utställningen från A-Ö med Mumin. Med bokstäver, bilder och berättelser kan du fördjupa dig i känslor som ilska, glädje och äventyrslust. Du kan också läsa och testa olika övningar och lekar. Utställningen är tvåspråkig på svenska och finska och riktar sig till barn i åldern 6-10 år.

Träffa Tomten - Lämna din önskelista hos Tomten som sitter i soffan: 12:30-13, 13:30-14, 14:30-15.

Verkstan

Tillverka fina julkort tillsammans med Lilian och Birgitta från Folkuniversitetet.

Skapa en stjärna i halm. Halmslöjdaren Halmelli berättar om och demonstrerar halmslöjd. Därefter får du prova att slöjda en stjärna att ta med hem. Från 12 år eller i vuxet sällskap.

Nymanska gården

Pappersslöjd med Ana-Carin och Cecilia
Tillsammans gör vi grandekorationer och presentinslagning i återbrukat papper. En ängel till granen och varför inte en fin påse till presenten?

Bokbord med De Sju häradernas Kulturhistoriska föreningen
Föreningen delar ut och säljer sin årsbok.

Karda och spinna i ull kl 12.30, 13.30 & 14.30. Prova på att karda och spinna i ull tillsammans med museipedagog Karin Lindström.

Handelsboden

Borås Hembygdsgille säljer godis.

Marbostugan

Välkommen in i Marbostugan som är iordninggjord för ett julfirande på 1800-talet. Museipedagog och stugvärd Karin Lindström är på plats kl 12, 13 & 14.