Stängt idag

Invigning: Omstart Mode

Välkommen till en inspirerande invigning av den nya basutställningen Omstart Mode! Det blir tal, visningar och workshop. Fri entré!

Den 25 maj 2024 öppnar Textilmuseet en ny permanent utställning: Omstart Mode. En utställning om hur vi kan närma oss en cirkulär textil framtid med nya produktionsmetoder, och hur du som individ kan vara med och påverka.

Invigningsprogram

11.45 Textilmuseet öppnar

12.00-12.15 Ulrika Kullenberg, museichef hälsar välkommen. Invigningstal av 1:e vice ordförande i Kulturnämnden Elsa Hjelmgren och ordförande för Textilhistoriska sällskapet Inger Ekelin.

12.15-12.20 Projektledare för FORM & Folk Nanette Espinasse presenterar invigningsmodellerna som bär plagg ur utställningen.

13.30-13.50 Visning Omstart Mode med fokus textil konst

14.00-14.20 Visning Omstart Mode med fokus historia

12.30-15.00 Workshop i Textilmuseets DIY - Låt dig inspireras av designern Anna Hörling att göra något personligt i re-design. Det kan bli ett smycke, en accessoar, en liten väska eller någon annan liten nyttogrej. Hon ger dig tips och råd hur du enkelt kan förvandla en traditionell skjorta till en singoalla-top! Har du något textilt som behöver lagas? passa på att få roliga lagningstips av Anna.

Museet är öppet kl. 11:45 - 16.00

Under dagen blir det musik med Duo Doublebass.

Alkoholfritt bubbel från Oddbird.

Modeller från Almåsgymnasiet, Försäljnings- och service programmet.